Definícia synagógy
5 minút čítania | Posledná aktualizácia: 25.3.2021
Laicky môžeme povedať, že to čo je pre kresťanov kostol, pre moslimov mešita, to je pre Židov synagóga. Ale poďme pekne od začiatku. Pre židovský dom modlitby, kde sa prioritne združujú židovskí veriaci pre vykonávanie bohoslužieb sa používa pojem synagóga. Samotný názov synagóga pochádza z gréckeho slova „synagein“, ktoré v preklade znamená združovať sa – označuje miesto zhromaždenia. Stretneme sa aj s názorom, kde slovo „synagóga“ ako zhromaždenie odvodené od gréckeho prekladu je doplnené hebrejským výrazom „beit knesset“, ktorý znamená „dom zhromaždenia“. Tu však narážame na isté odlišnosti od chrámov iných vierovyznaní, napríklad kresťanského kostola, ktorý je využívaný prioritne na účely sakrálne, a teda na slávenie bohoslužieb. Synagóga nie je teda typickým sakrálnym objektom, čo vyplýva už z jej samotnej definície v predošlom tvrdení. Funkcia synagógy v tomto ponímaní okrem prioritného zmyslu využívania ako chrámu modlitby sa ďalej odráža v multifunkčnosti – má tri hlavné funkcie využitia. Môžeme ich odvodiť z troch synoným v hebrejskom jazyku pre synagógu, a to ako bet ha-tefilla – dom modlitby, bet ha-kneset – dom zhromaždenia, bet ha-midrash – dom štúdia.
Ortodoxná alebo neologická?
Na konci 19. storočia a neskôr pri výstavbe synagóg začiatkom 20. storočia, ich architektúra bola podriadená smeru ku ktorému sa jednotlivé náboženské obce hlásili po ich rozkole v rokoch 1868 – 1869. Po tomto období vznikli ortodoxné, neologické a status quo ante židovské náboženské obce. Ortodoxní židia rešpektovali prísne pravidlá judaizmu, neológovia prezentovali reformný smer. Status qou ante prijali tí židia, ktorí sa nepriklonili ani k jednému z predchádzajúcich smerov. Rozkol mal následne vplyv na architektúru synagóg po roku 1870. Ortodoxné obce uplatňovali konzervatívne stvárnenie výzoru synagóg. Vyznačoval sa jednoduchými vzormi bez výrazného zdobenia fasád, ktoré boli doplnené o prvky orientálneho maurského slohu. Typickým znakom väčšiny ortodoxných synagóg je trojosové priečelie.
Liberálny smer neologických obcí pri výstavbe synagóg bol otvorenejší novým prvkom a postupom pri návrhoch a výstavbe synagóg. Architekti začali uplatňovať netradičné prvky objavujúce sa na jednotlivých realizovaných objektoch, často inšpirované sakrálnymi objektmi iných cirkví, hlavne kresťanstva. Objavujú sa nové architektonické stvárnenia ako napríklad dvojvežové prevedenie fasády, ktoré nájdeme na synagóge v Malackách – prvok prevzatý z kresťanských sakrálnych objektov. Pri iných projektanti začali pracovať s pokrokovými technikami a tie následne uplatnili na nových konštrukciách v podobe kupol ako pri bývalej neologickej synagóge v Košiciach (sídlo Štátnej Filharmónie v Košiciach) či Žiline.
Architektúra synagógy
Synagógy ako také nemajú jednotnú architektúru, ktorá by bola striktne aplikovaná pri výstavbe každého objektu. Spoločným prvkom je zväčša uplatnený maurský štýl (štýl príbuzný orientálnej architektúre, ale zároveň preberal niektoré prvky z európskej architektúry) alebo základné usporiadanie interiéru. Ich architektúra v hrubom základe preberá niektoré prvky realizované pri iných synagógach, prioritne v stredoeurópskom priestore, ako napríklad synagógy po vzore vidieckych synagóg na Morave, synagógy poľského typu alebo synagógy inšpirované už skôr postavenými v Budapešti alebo Viedni. Vplyv na ich výzor mali aj predkladané projekty a návrhy synagóg často tvorené rovnakými architektmi naprieč vtedajšou monarchiou. Napríklad maďarský architekt Leopold Baumhorn je tvorcom návrhov synagóg v Ostrihome, Segedíne i Budapešti. Na Slovensku boli podľa jeho projektov postavené synagógy v Lučenci a Nitre. V Liptovskom Mikuláši sa podieľal na prestavbe synagógy. Uvedené stavby synagóg často preberajú charakteristické prvky medzi synagógami navzájom (Lučenec, Nitra).
Interiér
Svoju architektúru a typické prvky má aj interiér synagógy. Štandardne pozostáva zo svätostánku (aron ha-kodeš), kde sú uložené zvitky Tóry. Býva orientovaný vždy smerom na Jeruzalem. Schránka symbolizuje prenosnú Archu zmluvy. Zvitky Tóry vo svätyni zakrýva opona (parochet). V mnohých synagógach sa nad archou nachádza večné svetlo (ner tamid). Ide o plameň (alebo žiarovku) a je symbolom „západnej lampy“, ktorá neustále svietila v svätom chráme v Jeruzaleme. Tradične v strede chrámu je umiestnená a obrátená smerom k prednej časti miestnosti bima, z ktorej sa číta Tóra. Segregácia mužov a žien, ktorá sa v ortodoxných synagógach striktne dodržiavala, ustúpila po rozkole židovských náboženských obci v 19. storočí. V reformných smeroch (neológovia) sa až tak nedodržiavala. Priestor ženskej galérie nebol striktne oddelený od mužskej časti. Taktiež bima v liberálnych chrámoch bola situovaná v prednej časti synagógy, rovnako ako v kresťanských kostoloch priestor kazateľnice. V priestoroch synagógy sa niekedy nachádzal i rituálny kúpeľ (mikve). Synagóga stráca posvätný charakter vynesením zvitkov Tóry a stáva sa svetským objektom, čo je rozdiel v porovnaní s kresťanským chrámom, ktorý po svätení je stále posvätným miestom.